Scouts

Wat zijn de Scouts?

De scouts zijn een scoutinggroep van gidsen en verkenners van 10 tot 15 jaar oud. Onze groepsavond is de dinsdagavond.

Bekende programma’s bij de scouts zijn o.a. honkbal, douanespel, trefbal, vlag veroveren, levend stratego en ga zo nog maar even door. Maar de avontuurlijke programma’s zijn ook geweldig. Zo hebben we bijvoorbeeld de indianenbrug, waarbij je over twee touwen naar de overkant van het water moet komen. En dan nog de groene zeep helling! Verder gaan we ‘s avonds wel eens een eitje bakken, midden in het bos. We hebben ook diverse soorten tochten die we moeten lopen of fietsen. Wat dacht je van een moordtocht, een strippentocht of een bolletje-pijltjes tocht. Verder hebben we minimaal een maal per jaar een dropping. Je wordt dan geblinddoekt weggebracht en dan moet je met je patrouille de weg zien terug te vinden. Uiteraard doen we dat in het donker. En vergeet het bouwen van een vlot niet! Als deze af is mag je er met je hele groep op! En dan maar hopen dat je droog de overkant haalt!

Scouts leren ook heel veel. We hebben diverse tochten en daarbij horen de tochttechnieken. Verder leren scouts om met het kompas te werken. Het sjorren is ook heel belangrijk. Als je dat goed beheerst kun je de grootste dingen bouwen met alleen touw en palen (denk maar eens aan de 24 meter hoge antennemast tijdens de JOTA)

Het hoogtepunt van de scouting is het zomerkamp. We gaan dan een week weg, van zaterdag tot zaterdag. We zetten onze tenten op, midden in het bos, sjorren een keuken en koken zelf het eten. We zijn dan heel zelfstandig bezig. We werken de hele week met een bepaald thema en daar wordt van alles voor georganiseerd: themakleding, themaspel en meestal zelfs een thema-maaltijd! Die week gaan we natuurlijk ook andere dingen doen zoals zwemmen, fietsen, spelletjes spelen, en allerlei avontuurlijke dingen.

Naast het zomerkamp heb je ook nog een weekendkamp. Daarmee kun je jezelf alvast een beetje voorbereiden op het zomerkamp. Voor enkele scouts zijn er zelfs de Regionale Scoutingwedstrijden. Dan strijd je met je patrouille of ronde tegen andere scoutinggroepen. De beste gaat door naar de landelijke wedstrijden.